Ką internete veikia tavo vaikas? Praktinis seminaras

Ką internete veikia vaikas?

Daugumai šeimų naudotis išmaniais prietaisais kiekvieną dieną yra taip įprasta, kaip ryte valytis dantis ar išgerti karšto gėrimo puodelį. Praleistas laikas prie ekranų auga, nes technologijos vis labiau integruojasi į visas gyvenimo sritis. Pastarąjį dešimtmetį mokslininkai skyrė daug dėmesio tyrimams kokią įtaką praleistas laikas prie ekranų daro žmogaus sveikatai ir socialiniam bendravimui.

Nors nėra vienareikšmio atsakymo ar ilgas sėdėjimas prie ekranų kenkia vaikams, dalis tėvelių su nerimu žiūri į prie ekranų sėdinčius vaikus ir stengiasi tai riboti. Kiti gi, džiaugiasi laisva valandėle bei ramybe, kol vaikai spokso į mirgančius ekranus. Mokslininkai pasidalina į dvi stovyklas, vieni teigia, kad yra žala vaiko sveikatai, kiti – kad žalą sukelia turinys, kurį mato vaikas ekrane, o ne laikas praleistas prie jo.

Tėveliai, savo vaikams ribojantys ekranus, dažniausiai renkasi vieną iš strategijų:

– visiškai neduoti vaikams ekranų;

– leisti vaikams naudotis ekranais ribotą laiką ir tik naudojant ugdomąjį turinį;

– neriboti laiko, tačiau leisti naudoti tik ugdomąjį turinį;

– riboti laiką, tačiau leisti vaikams laisvai rinktis ekranuose matomą turinį.

Tai pakankamai nesunku padaryti su ikimokyklinukais ir pradinių klasių vaikais. Tačiau vyresni vaikai vis daugiau ima naudotis internetiniu turiniu tiek mokslų, tiek pramoginiais tikslais. Interneto naudojimą dauguma vaikų ima laikyti kaip vieną iš savo laisvių, tad tėveliai susiduria su dar vienu iššūkiu: kaip užtikrinti saugaus turinio naudojimą bei apriboti žalingą interneto turinį nesusipykstant su savo atžalomis. Dažniausia vaikų ir tėvų nesutarimų priežastis – kompiuteriniai žaidimai.

Oxfordo univerisiteto mokslininkas A. K. Przybylski su kolegomis savo straipsnyje paskelbė, kad vaikai, kurie praleidžia laiką prie televizoriaus, kompiuterinių žaidimų, planšečių, išmaniųjų telefonų ar prie bet kurios kitos technologijos su ekranu, turi geresnius socialinius ir emocinius įgūdžius, nei vaikai, kurie nenaudoja šių technologijų. Internetiniai žaidimai gerina socialinius įgūdžius, nes jie dažniausiai žaidžiami komandose. Taip pat žaidimas kompiuteriu visai šeimai kartu gerina tėvų ir vaikų tarpusavio santykius. Taip pat tėvai žino, kuo jų vaikas domisi ir ką veikia internete, turi bendros veiklos.

Massey bei Tasmanijos universitetų mokslininkai A. Drummond ir J. D. Saucer teigia, kad kompiuterinių žaidimų įtaka akademiniams vaiko pasiekimams yra per maža, jog būtų laikoma problema. Tėvams labiau reiktų orientuotis ne į tai ar vaikai žaidžia kompiuterinius žaidimus, o ką jie žaidžia, ar naršomas turinys internete atitinka vaikų amžių ir nežaloja jų psichikos.

Nereiktų nuvertinti ir kitos mokslininkų pusės, kurie sako, kad su saiku reikia nerti į technologijas.

Kalbant apie žalojantį turinį, internetu galima pasiekti tiek naudingos informacijos lobynus, tiek vaiko amžiui visiškai netinkamo bei psichiką žalojančio turinio. Geriausia išeitis – ne visiškai riboti interneto naudojimą, o filtruoti interneto turinį. Tai geriausia padaryti naudojant OpenDNS paslaugą. Jos pagalba ne tik galėsite filtruoti, bet ir matyti koks turinys buvo blokuojamas, kokiai kategorijai jis priskiriamas. Geriausia yra tai, kad jums nebūtina žinoti konkrečių netinkamą turinį publikuojančių interneto svetainių adresų. Specialistai – tai padaro už jus. Žymėdami varneles OpenDNS valdymo panelėje, galite lengvai pasirinkti kokioms kategorijoms priklausantį turinį norėtumėte riboti, o kokioms leisti pasiekti savo namų kompiuteryje.

Reikia prisiminti, kad vaiko vystymasis yra sparčiausias per pirmuosius penkis jo gyvenimo metus. Ilgas laikas, praleistas prie ekrano, gali stabdyti vaikų tobulėjimą: vaikai nejuda, tad netreniruoja savo smulkiosios ir stambiosios motorikos; nebendrauja su aplinkiniais, tad nelavina bendravimo įgūdžių, šių sričių vystymasis vėluoja. Bet jei vaikas stebi interaktyvų turinį, juda žiūrėdamas į ekraną ar kartu su tėvais aptaria, ką jame mano, šių problemų greičiausiai išvengsime.

Atsižvelgiant į tai, kad nėra vienareikšmių įrodymų, siejančių laiką, praleistą prie skaitmeninio ekrano ir psichosocialinį funkcionavimą, profesionalios rekomendacijos globėjams ir pedagogams daugiausia buvo suformuotos atsižvelgiant į atsargumo jausmą, kuriame pirmenybė teikiama skaitmeninio laiko riboms. Vis dėl to, svarbiau ekrane matomo turinio kokybė, o ne kiekybė. Žaiskite su savo vaikais tiek lauko žaidimus, tiek kompiuteriu, domėkitės ką jie daro, kartu žiūrėkite filmus ir juos aptarkite – taip ne tik pagerinsite tarpusavio santykius, bet ir ugdysite savo vaikus nejausdami, kad tai darote.

Drauge su vyresniais vaikais rekomenduojame pažiūrėti filmą ‘Searching” (2018 m.) (https://www.imdb.com/title/tt7668870/) bei po filmo būtinai aptarti, pasikalbėti su vaiku ką matėte (rekomenduojami klausimai filmų aptarimui pateikti internetinio seminaro aprašyme).

Daugiau šia tema galite išgirsti internetiniame praktiniame seminare “Ką iš tiesų internete veikia tavo vaikas?

Autoriai : Rūta Žiaunienė, Tomas Stasiukaitis

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

Susiję straipsniai